Yoga


Voor yoga hoef je geen slangenmens te zijn. Iedereen kan meedoen want yoga gaat niet om prestatie. Er zijn mensen die hun benen om hun hoofd kunnen vouwen, maar dat heeft niets te maken met gezondheid en balans van lichaam en geest.

Yoga biedt vele mogelijkheden om de lichamelijke conditie en lenigheid te verbeteren, stress te verminderen maar ook om een meer spirituele betekenis aan het leven te geven. Er bestaan vele vormen van yoga. Het uitvoeren van yoga houdingen heet hathayoga. Houdingen, ademhalingstechniek en meditatie worden gebruikt om balans te vinden tussen spierspanning en het volledig ontspannen van het lichaam.

Bij mijn cursussen maak je eenvoudige oefeningen met zachte, langzame, vloeiende bewegingen. Yoga oefeningen leren je je lichaam weer op een natuurlijke manier te buigen, strekken, rekken en draaien met behulp van je ademhaling. De oefeningen maken de spieren en gewrichten soepel en stevig en de lichaamshouding wordt verbeterd. De ruggengraat wordt weer flexibeler, de bloedcirculatie verbetert en de spijsvertering wordt gestimuleerd. De bewegingscoördinatie wordt vloeiender. De ademhaling wordt weer natuurlijk en onbelemmerd. Door een rustige ademhaling wordt het concentratievermogen groter. Dit is belangrijk bij de bewustwording om lichaam en geest te harmoniseren en de balans tussen voelen en denken terug te vinden en te leren beter om te gaan met de druk van alledag. Wie zich prettig voelt, is ontspannen en ontspanning komt de gezondheid ten goede.

Tijdens de lessen besteed ik aandacht aan het begeleiden om de lichaamsgerichte houdingen goed uit te voeren. Vanuit stilte maak je contact met jezelf. Van daaruit maak je, rustig uitgevoerd, de beweging zodat je lichaam en geest kunnen ontspannen. Door bewust aandacht te schenken aan de uitvoering van een houding, bewust de bewegingen te maken, de spieren te strekken en je gewrichten los te maken, blijf je zo onder alle omstandigheden in je eigen kracht.

Aandacht schenken aan dat wat opkomt. Signalen die het lichaam geeft, zoals (rug)pijn, ongemak, emoties, gedachten en stress serieus nemen en je grenzen respecteren. Jezelf ervaren met liefdevolle aandacht, acceptatie en zijn zoals je bent. Niet zo streng met jezelf omgaan maar met zachtheid en aandacht naar je lichaam luisteren om zo te leren wat je lichaam nodig heeft en aankan. Geen prestatie en concurrentie met de andere cursisten.

Ik leg mij toe op het overdragen van de yogabasistechnieken op een manier die voor iedereen toegankelijk is, ongeacht de conditie of leeftijd wordt afgetast wat individueel haalbaar is. Bij de begeleiding kijk ik naar de fysieke mogelijkheden en grenzen. Ieder draagt daarin zijn eigen verantwoordelijkheid. Het doel daarbij is om aandacht te schenken aan het gevoel, de adem en de houding, niet de perfectie van de uitvoering. De moeilijkheidsgraad van een houding wordt, indien nodig, daarop afgestemd.

Tijdens de les komen verschillende typen yogahoudingen aan bod, staande, zittende en liggende houdingen. Bewegingsreeksen, ademhalings-, energie- en balansoefeningen, statische- en dynamische houdingen en meditatie. De houdingen worden steeds afgewisseld met pauzes om na te voelen. De laatste 15 minuten worden besteed aan de eindontspanning. De les wordt afgesloten met het drinken van een kopje kruidenthee. Ervaringen uit de les kunnen dan uitgewisseld worden.

Het lesprogramma, zowel in kleine groepjes als privé, biedt yoga en overgangsyoga.