Overgangsyoga


De overgang gaat vaak gepaard met lichamelijke klachten. De meeste klachten worden veroorzaakt door de hormoonhuishouding die uit balans is. Algemeen wordt aangenomen dat een verstoorde verhouding tussen oestrogeen en progesteron de belangrijkste oorzaak vormt. De meest voorkomende problemen zijn depressieve gevoelens, opvliegers, nachtelijk zweten, gewichtstoename, geïrriteerdheid, slapeloosheid (vermoeidheid), urineverlies, vaginale droogte, minder libido, pijn in de gewrichten, koude voeten en handen, vergeetachtigheid en hoofdpijn.
Yoga is een geweldig middel om een vrouw juist in deze levensfase te ondersteunen. Regelmatig yoga doen, ontspant lichaam en geest en zorgt er zo voor dat het lichaam gezond en soepel blijft. Yoga geeft een natuurlijk evenwicht aan de stofwisseling en de hormoonhuishouding en vermindert zo de alledaagse klachten tijdens de overgang.

Hormoonyoga of overgangsyoga is een vorm van yoga die vooral bedoeld is voor vrouwen in deze levensfase. Deze vorm van yoga is ook effectief voor vrouwen met PMS ongeacht de leeftijd. Het is een combinatie van hatha yoga, kundalini yoga, boeddhistische meditatie en speciale ademhalingstechnieken, concentratie- en visualisatie oefeningen.
De serie krachtige oefeningen stimuleren hypofyse, eierstokken, schildklier en de bijnieren om het lichaamseigen hormoon oestrogeen aan te maken. Het doel hiervan is om het hormoonniveau positief te beïnvloeden ten einde de lastige symptomen van de overgang te verzachten dan wel te verhelpen. Voorwaarde is wel dat de serie regelmatig, in het begin bij voorkeur iedere dag, en correct uitgevoerd wordt. Dit vergt circa een half uurtje. Mijn ervaring is dat na een aantal keer oefenen reeds een positief effect merkbaar is.

De oefeningen worden langzaam en grondig aangeleerd in een klein groepje van 4 cursisten. De reeks van oefeningen wordt steeds in een vaste volgorde uitgevoerd. Te beginnen met staande en zittende warming-up oefeningen. De serie van 15 houdingen bestaat uit zittende en liggende oefeningen, spierverstevigende oefeningen voor de bekkenbodem en meditaties. De reeks wordt afgesloten met een liggende ontspanningsoefening. Na de les drinken wij kruidenthee en is er uitwisseling van ervaring mogelijk.

Overgangsyoga werkt sterk vitaliserend; daarom bied ik de cursus alleen op vrijdagochtend aan.
Werk je op vrijdagochtend? Besef dat je met deze vorm van yoga investeert in je gezondheid en kwaliteit van je leven. Overleg eventueel met je werkgever of je je hiervoor vrij kunt maken. Na afloop van de cursus van 10 ochtenden kun je thuis de oefeningen met het instructieboekje voortzetten.

De prijs is inclusief een beknopt instructieboekje en de thee.

N.B. Overgangsyoga mag niet worden gedaan bij:

  • Zware vorm van endometriose
  • Myomen in de baarmoeder
  • Acute hartziektes en na hartoperaties
  • Acute ontstekingen en na operaties in en rondom de buik/ingewanden
  • Borstkanker die door hormoonstoring veroorzaakt is
  • Een sterke voortgeschreden vorm van osteoporose
  • Zwangerschap
  • Bij twijfel raadpleeg je altijd eerst je huisarts of specialist.